Lásd még: Tanuljunk programozni!
Nemzeti Tankönyvkiadó, 2004 (r.sz.: 16072)
A tankönyv a
HUNDIDAC 2005 VII.
Taneszközminősítő Díjversenyen
arany díjat kapott.
Az elmúlt fél évszázad során a számítógépek hatalmas monstrumokból emberközeli, akár a tenyerünkben elférő eszközökké váltak. Míg első példányaikat matematikusok és mérnökök programozták, a mai alkalmazások legtöbbjét laikusok is tudják kezelni. A mechanikus írógép szinte kihalt, a különböző adatok nyilvántartását általában elektronikusan végezzük, a zsebszámológépet szintén mikroprocesszor vezérli. Az Interneten nem csak információt keresünk, hanem csevegünk, zenét hallgatunk, filmet nézünk. Bárhová tekintünk, a számítógépek felhasználásának nyomait látjuk.
Nem véletlen, hogy újabban informatikai műveltségről, informatikai írástudásról beszélünk. Ezt az alapműveltséget célozza meg az Európai Számítógép-használói Jogosítvány (ECDL) vizsgaanyaga és a középszintű informatika érettségi. A tankönyv segítséget nyújt mindkét vizsgára a felkészüléshez. Az ECDL moduljainak megfelelően áttekinti az informatikai alapismereteket, kiegészítve az érettségi követelményeivel. Egy kötetben tartalmazza a Syllabus 4.0 és a középszintű érettségi anyagát. Különösen jól használható a középiskolai előkészítő évfolyamok informatikaóráin. A megnövekedett óraszám lehetővé teszi, hogy akár egy tanév alatt megszerezzék a diákok az ECDL-bizonyítványt. Az ECDL-en túlmutató részek pedig a sikeres informatika érettségit alapozzák meg.
A tankönyv kihasználja a négyszínnyomás technikai lehetőségeit. Az informatív célú képernyőképek bemutatása mellett színes ábrákkal teszi látványosabbá az ismeretek közlését.
Az egyes fejezetekhez bevezető feladatsorok tartoznak, melyek a tanulók – hallgatók előzetes ismereteinek a felmérését szolgálják. A könyv több száz feladatot tartalmaz, melyek a tananyag fokozatos elsajátítását segítik elő. A feladatok részletes megoldása a terjedelem korlátai miatt a kiadó weblapjára került (www.ntk.hu). Itt megtalálhatók az egyes alkalmazások kezelésének digitális ismertetései, továbbá a fejezetek szerzői által kidolgozott tanmenetjavaslatok is.
A tankönyv erősen támaszkodik az ECDL Vizsgapéldatár (Kossuth Kiadó, 2003) és az Érettségire felkészítő feladatgyűjtemény - Informatika (Nemzeti Tankönyvkiadó, 2003, raktári szám: 81482) példáira. A könyvben szereplő feladatok mellett ezen példatárak használhatók a gyakorláshoz.
A könyv Információtechnológiai alapismeretek fejezete az ECDL ugyanilyen című modulja mellett az érettségi információ és társadalom, kommunikáció, kódolás, illetve hardver-ismeretek témaköreit szintén tartalmazza. A legújabb hardvereszközök részletes ismertetése mellett kitér az adatvédelmi törvényre és a szerzői jogokkal kapcsolatos ismeretekre.
Az Operációs rendszerek fejezet az operációs rendszerek általános, rendszerszemléletű áttekintését és ismertetését tartalmazza. A felhasználó számára kevésbé ismert, de nagyon hasznos fogalmak is szerepelnek benne, mint az üzenetkezelés vagy az objektumok csatolása és beágyazása.
A Szövegszerkesztés fejezet értékes részét képezi a tipográfiai alapismeretek szoftverfüggetlen bemutatása. A fejezet kitér a stílusok használatára, amik nélkül legfeljebb egy-két oldalas dokumentumokat készíthetünk.
A Táblázatkezelés fejezet ismerteti a különbséget a szövegszerkesztők, táblázatkezelők és adatbázis-kezelők táblázatai között. A képletek és függvények alkalmazását egy-egy fokozatosan bővülő feladaton keresztül mutatja be. A feladatok a tanterv előírásainak megfelelően kapcsolódnak a diákok mindennapjaihoz.
Az Adatbázis-kezelés fejezet az adatbázis-kezelő alkalmazások kezelésén túl kitér a relációs adatmodell elemeire. Foglalkozik az adatbázisok tervezésének alapjaival, ismerteti a normálformákat és a grafikus normalizálás egyszerű módját. Az ECDL és az érettségi vizsgakövetelményein túl tárgyalja az SQL elemeit, a kereszttáblás és módosító lekérdezéseket, az űrlapok kevésbé ismert vezérlőelemeit, a segéd- és csatolt űrlapok készítésének módját. Foglalkozik a többfelhasználós környezettel és az adatvédelem technikáival is.
A Prezentáció – bemutatók készítése fejezet olyan objektumorientált szemléletmódot alkalmaz, mellyel nem csak a prezentációk kialakítását könnyítjük meg, de megalapozhatjuk a korszerű programozási ismeretek elsajátítását is. A fejezet bemutatja a vizsgakövetelmények között nem szereplő, de hasznos és látványos elemek (multimédia objektumok, akciógombok) alkalmazását, illetve a prezentációk készítéséhez szükséges stilisztikai, esztétikai alapismereteket.
Az Információ és kommunikáció fejezet a vizsgakövetelményeken túlmenően ismerteti az Internethez való csatlakozás lehetőségeit, a böngészők ritkábban használt, de fontos szolgáltatásait és a weblapkészítés, a html-kód elemeit.
Mintaoldalak: Adatbázis-kezelés (1) (pdf, 132 kbájt), Adatbázis-kezelés (2) (pdf, 150 kbájt), Prezentáció (pdf, 195 kbájt)
Tanmenetjavaslat a tankönyvhöz (Word, 152 kbájt)
PowerPoint bemutatók a tankönyv fejezeteihez
Kiegészítések a tankönyv fejezeteihez: Nemzeti Tankönyvkiadó
Az Érettségire felkészítő feladatgyűjtemény - Informatika feladatainak
megoldása (Nemzeti Tankönyvkiadó, r.sz. 81482)
Táblázatkezelés (pdf, 183 kbájt),
fájlok (zip, 2,1 Mbájt)
Adatbázis-kezelés (pdf, 403 kbájt),
fájlok (zip, 2,7 Mbájt)