John Templeton Alapítvány

A John Templeton Alapítványt 1987-ben alapította Sir John Templeton, a jelenlegi elnök, és fia John M. Templeton. Általában csak Templeton-alapítványként utalnak rá. A Templeton Alapítvány küldetése: a tudományos felfedezések szolgálata, mintegy emberbarát változás, amit a tudósok és a filantrópok „nagy kérdésnek” neveznek. Olyan kérdésekkel foglalkozik, mint a természet törvényei, a kreativitás és a magabiztosság természete. Az Alapítvány emberbarát szemlélete Sir John elszánt hitéből ered, abból, hogy a merev kutatás és az ösztöndíjak megnyirbálása az új felfedezések és az emberi fejlődés középpontjában áll. Alább jellemezzük az Alapítvány természeti és emberi tudományok munkáját, azt, hogy támogatja a filozófiát és teológiát, a kutatásokat azért, hogy szabad piaci megoldásokat találjanak a szegénységre és támogassák a tehetségesek oktatását.

Az Alapítvány mottója: „milyen keveset tudunk, milyen kíváncsiak vagyunk, hogy tanuljunk”. Az Alapítvány évente 60 millió dollárt oszt ki kutatási adományokra és programokra. Az adományokat alapvető területeknek a finanszírozására költik, amely összhangban van az alapítvány küldetésével és alapító okiratával. Tipikus, hogy az adományok elfogadása egy olyan folyamat, mely képviseli a tudományos szemléletet. Az Alapítvány számos magas szintű tudományos projektet támogat, rendszerint nemzetközi versenyeszközökkel, amelyekre a nagy egyetemek kutatócsapatai jelentkeznek. Az adományok egy általános áttekintésnek vannak alávetve, és egy nemzetközi bizottság hagyja jóvá azokat. Pl.: a Cambridge Egyetem együttműködésével 18 adományt ítéltek oda olyan kutatásokra, amelyek a származással, az élet evolúciójával, és az antropológiával foglalkoznak. Egyéb projektekre 30 adományt ítélek, mint a fizika területén végzett kutatásokra és 14-et a világegyetem kutatására.

Tevékenységek

Természettudományok
Az alapítvány alapvető tevékenységei a következő területekre oszlanak meg. A dolgoknak a tudományos tanulmányozása, amely előnyben részesíti azokat a területeket, melyek az „élet legnagyobb” kérdéseivel foglalkoznak. A területek között vannak a természet törvényeivel és a világegyetem természetével kapcsolatos kérdések. Elsősorban a tudósok munkáját támogatja, de a tudósok és más akadémikusok, mint például: teológusok és filozófusok közötti együttműködést. A projektek közül sok megpróbál választ adni néhány nagy metafizikai kérdésre, mint például: „Miért van inkább valami, minthogy semmi? Milyen a szabad akarat természete?”

Például az Alapítvány által támogatott munkára, amelyet az Oxford Agytudományi Központban végeztek. Egy projekt, melyet Baroness Susan Greenfield végzett. Tudósok csúcstechnológiájú agyi kamerát használtak, hogy megvizsgálják, hogy a személyes hit hogyan befolyásolja fizikailag az agyunkat. A munkaprogram egy részében természettudósok vettek részt, akik teológusokkal beszélgettek, hogy jobb képet kapjanak arról, hogy vajon a különböző emberi agy különbözőképp reagál-e azokra a hitekre, melyekkel rendelkeznek, vagy sem. A projekthez hozzáfűzve Greenfield azt mondta „valójában első alkalommal beszéltünk teológussal, agyszakértővel, amely némi rálátást biztosít. Nem fogja megadni az összes választ azonnal, de ami csodálatos, az, hogy ez egy kezdet lesz.”

További területek:

Díjak, jutalmak

Az Alapítvány rész vesz a különböző kategóriákban, speciális teljesítményért odaítélt díjakban, valamint a tudományos és teológiai kutatások támogatásában.

Templeton-Díj

Központi tevékenységén keresztül a tudományos tanulmányok támogatása mellett az Alapítvány évente másfél millió dollárt adományoz annak az élő személynek, aki legjobban szemlélteti, különböző módszereket próbál ki a felfedezésekhez és áttörésekhez, a hittudomány emberi felfogóképesség kibővítéséhez és, hogy segítse a hittudományi kreativitás felgyorsítását. 2007-ben a Templeton-Díjat egy kanadai filozófusnak, Charles Taylor-nak adták. Taylor ismert arról a hitéről, hogy a nyugati világi társadalom nem elégíti ki a jelentés iránti természetes emberi szándékot. A Templeton-Díj Taylor-nak való odaítéléséhez hozzáfűzve az Egyesült Királyság fő rabbija, Sir Jonathan Sacks azt mondta „ha van olyan dolog, mint például egy szent a világi időkben, akkor ő megérdemli ezt a címet.” Két legutóbbi díj nyertese volt Charles H. Towness a Kaliforniai Berkley Egyetem professzora, aki 1964-ben megosztott fizikai Nobel-díjat kapott, a mikrohullámok vizsgálataiért és társfeltalálója volt a lézernek. George F. R. Ellis a Cape Town Egyetem kozmológusa, aki azt javasolja, hogy a bizonyíték alapú racionális természettudományt ellensúlyozzuk a természettudomány magyarázatait meghaladó erők esetének összehasonlításával, beleértve olyan kérdéseket, mint esztétika, etika, metafizika és jelentés. A díjat először 1973-ban adományozták, és úgy igazítják, hogy kicsit mindig magasabb rangú legyen, mint a Nobel-díj. 2007-ben a díj 1,5 millió dollár volt. A díj utóbbi megajándékozottjai között szerepelt: Mother Theresa, Billy Graham, Aleksandr Solzhenitsyn, és Baba Amte.

Vita a tudományos közösségben

Az Alapítvány nézetei a vallási és tudományos tájékozódás viszonyáról és azon képességükről, hogy milyen jelentős támogatást nyújtanak a tudományos kutatómunkához, meglehetősen kiélezett vitához vezetett a tudományos közösségben.

Sean M. Carroll, a chicagói egyetem kozmológusa írta, ön-tagadását egy értekezletről leírva, amit felfedezése szerint az Alapítvány támogatott, hogy a Templeton Alapítvány célja „az egyenes tudomány és a nyíltan vallási tevékenység közötti vonalat elhomályosítani, hogy a két kezdeményezés egy nagy vállalkozás részeinek tűnjön. Minden a külsőségekről szól.” De mint mondta: „Értékelem, hogy a Templeton Alapítvány jelenleg, a maga módján, egészen tudomány-párti, és közel sem olyan ellenszenves, mint a Discovery Intézet tudományellenes bolondjai.”

2006-ban, John Horgan, egy tudományos újság írója és számos könyv szerzője, az alapítvány vallás és tudomány összehangolásáról szóló napirendjéről fejezte ki kétségeit egyik cikkében a The Chronicle of Higher Education-ben (változatlan kiadásban megjelentetve az Edge-ben). Állítása szerint, egy értekezlet, amelyen részt vett, azokat a tudósokat pártfogolta, akik „világosan a vallás és a kereszténység javára ferdített perspektívát nyújtottak”, és elmondása szerint az egyik Templeton tisztviselő „azt mondta nekünk, hogy az értekezlet több, mint 1 millió dollárba kerül, és az alapítvány viszonzásul tudományra és vallásra vonatkozó cikkek megjelenítését kérte tőlünk.”

The God Delusion című könyvében, Richard Dawkins (egy evolúciós biológus) több ízben bírálja a Templeton Alapítványt a Templeton Díjra hivatkozva, ami „egy nagyon nagy pénzösszeg…amit általában egy olyan tudósnak adnak, aki hajlandó valami szépet mondani a vallásról.” Az értekezletet, amelyen ő és John Horgan részt vett, és John Horgan következő cikkét illetőleg Dawkins megjegyzése: ”Ha jól értem Horgan álláspontját, a Templeton pénze meghamisítja a tudományt.”

Peter Woit a Templeton Alapítvány egyik kritikusa, egy matematikai fizikus a Columbia Egyetemen, aki alkalomadtán kétségeiről ír a blogján (ami a Columbia Egyetem tulajdonában van). Woit nem tartja szerencsésnek, hogy a Templeton pénzét a tudomány és a vallás összetartásáért levő tudományos kutatás befolyásolására használják.

2005 júniusában Woit így írt:

„Ne azt nézzük, amit a Templeton emberei mondanak(ami aránylag ártalmatlan), hanem amit tesznek. Nyíltan megtagadják a segítséget a komoly tudománytól, és ehelyett próbálkozások hihetetlen sorát támogatja, melyek célja a vallás beültetése a tudományos gyakorlatba. ...Ehelyett erősen támogatják a tér egyik részét, amelyet a legtöbben veszélyes áltudománynak és egy komoly fenyegetésnek tartanak az egész fogalom számára, ami a tudományt takarja.”

2007 októberében adta ki ezt a módosított, de még jórészt bíráló értékelést az Alapítvány következő látogatásakor egy Templeton által támogatott szemináriumon:

A szimpozion, amelyen részt vettem, jelét sem mutatta a vallás belekeverésének, és úgy tűnik hogy a Templeton ezt gondosan kirekeszti azoktól a dolgoktól, amiket mint színtiszta tudományt támogat...Úgy tűnik, komoly elkötelezettség köti őket a fizikában alapvetőnek tartott dolgok támogatásának ötletéhez. Azokat az embereket, aki ezeken a területeken dolgoznak, gyakran nem tartják a fizika főáramához tartozónak és így nehezen találnak támogatóra a kutatásukhoz. Számukra a Templeton sok tekintetben páratlanul biztató támogatási forrás.

„Azonban, kisigényűen a tudomány és a vallás összehozásával próbálkoznak, és ez a legfőbb problémám velük. ...Mindazonáltal foglalkoztat az új, hatalmas támogatási forrás jelentősége a fizika számára, skálán kívül más hasonló magánforrásokról, és egy napirendről, ami veszélyes alkotóelemet tartalmazhat.”

Mindamellett, Woit benyomása az, hogy az Alapítvány gondosan mellőzi a jobboldali politikát a tevékenységeikből, és azt állítja, hogy „a támogatásuk a vallás irányába nagyon egyetemes természetűnek tűnik”

Paul Davies professzor, brit származású fizikus és az Alapítvány igazgatóságának tagja, kiállt az Alapítvány tudományos közösségben betöltött szerepe mellett a 2005 márciusi Times Higher Education mellékletében. A vallási szervezetek által végzett kutatás támogatásáról szóló feltételezésekről és hogy ezek esetleg egy rejtett napirenddel rendelkeznek, nevezetesen a Templeton Alapítványról, Davies így szólt:

Ha az Alapítvány valóban egy vallási szervezet lenne, sajátságos tanokkal, a kifogásoknak lenne értelme. Tulajdonképpen, semmi hasonló nem áll fenn. A jótevő, Sir John Templeton, fájlalja azt, hogy a vallási vezetők gyakran azt állítják, mindenre van válaszuk. Képzeljük csak el, mondja, hogy egy orvossal értekezünk egy betegeskedésről, csak hogy meglássuk, ahogy egy Hippocrates-i könyvért nyúl. Még papok is megbíznak abban, hogy az ősi szentírásokban szellemi útmutatásra lelhetnek. Sir John a lét nagy kérdéseit alázattal és előítéletektől mentesen akarja előadni, a tudományos kutatás mintáját a vallási hittétel helyébe téve. „Milyen keveset tudunk!”- ez a kedvenc mondása. Ez egy alapvető üzenet, a vallási fundamentalizmustól olyan messzire jutni, amennyire csak lehet.

...visszatérő kutatási témák az Alapítvány által támogatva: a tartalék nap-bolygók keresése, a folyékony víz tulajdonságai, a prímás viselkedés fejlődése, összetett rendszerek hirtelen megjelenő tulajdonságai, a kvantummechanika alapjainak lerakása és a megbocsátás biológiai és társadalmi alapjai emberi összeütközés területein. Egy ilyen kutatási témában sem támogatott az előnyben részesített vallási pozíció vagy egy kötelezettség bármelyik vallási csoportot támogatására.

Nagy-Britannia utó-vallási társadalom. Még átlagos férfiak és nők is áhítoznak valamilyen célra az életükhöz. Meg tudja-e mutatni a tudomány az utat? A tudományt hagyományosan elembertelenítésnek és elidegenedésnek, az ember jelentőségének elcsépelésének és a lét értelmetlenségének ünneplésének tartották. De sok tudós, köztük ateisták is, máshogy látják. Tapasztalják azt, amit Einstein „egy kozmikus vallási érzésnek” nevezett, amikor a világegyetem nagyságát és a matematikai törvényei eleganciáját és találékonyságát bírálják.

A tudomány nem lehet a vallás helyettese és nem is szabad a vallás helyettesének lennie. De én nem látok semmi vészjóslót vagy szakszerűtlent abban, hogy tudósok széles látókörű teológusokkal dolgoznak együtt, hogy felderítsék, hogyan lehet a tudomány inkább a sugalmazás forrása, mint az erkölcsi süllyedésé.


Viták

Nagy általánosságban a vitás szempontok a Templeton Alapítványról két kategóriába tartoznak. Egyesek szerint az Alapítvány más jobboldali ügyek bővítménye, melyeket a vezetősége támogat, ezenkívül a tudományos társaság néhány tagja is, akik a tudományos és vallási kérdések kapcsolatával foglalkoznak, bírálja az Alapítványt.

Az „Intelligens Tervezés” vita

Az Alapítvány konzervatív/szabad akaratban hívő hajlamáról szóló javaslatok mellett, vita lépett fel az Alapítvány intelligens tervindítványozóknak nyújtott támogatásról. 1999-ben segélyt nyújtott a Discovery Intézetnek, és támogatta a „The Privileged Planet: How Our Place in the Cosmos is Designed for Discovery” című 2004-es intelligens tervezést segítő könyv gyártását Guillermo Gonzalez-től, a Discovery Intézet egy idősebb tagjától.

2005-ben az Alapítvány javaslatokat vitatott meg, miszerint támogatják az intelligens tervezést, mondván, hogy talán támogatni fognak egyéni terveket, melyek az intelligens tervezést segítik, de nem támogatják az „intelligens tervezés mozgalmat.” Az Alapítvány a mozgalom kritikusait is támogatta. A New York Times egyik cikke szerint az Alapítvány intelligens terv indítványozókat kért meg, hogy indítványokat terjesszenek elő az aktuális kutatásra és Charles L. Harper Jr.-t, a Templeton Alapítvány korábbi alelnökét idézte: „Sosem jöttek be” és amíg ő a kezdetektől kételkedő volt, más alapítványi hivatalnokok eleinte ármánykodtak, később kiábrándultak. „Szigorúság és szellemi komolyság szempontjából az intelligens tervező emberek nem boldogulnak túl jól a tudományos szemle világában”- mondta. Harper állítása szerint a Templeton Alapítvány azóta elutasította a Discovery Intézet még több támogatásra irányuló kérését. „Politikaiak, ami számunkra problémát jelent” és, hogy míg a Discovery „mindig azt állította, hogy a tudományra koncentrál,” „amit én látok az inkább a közérdekre fókuszál, a köznép meggyőzésére, oktatási támogatásra és így tovább.”

2007-ben az LA Times-ban, Pamela Thompson, a Templeton Alapítvány távközlési alelnöke, így írt: „Nem hisszük, hogy az intelligens-tervezés mozgalmat megerősítő tudomány hibátlan, nem támogatunk semmiféle kutatást vagy programot, mely jól dokumentált ismeretek nagy területét tagadja, és az Alapítvány egy politikamentes entitás és nem kezdeményez vagy támogat politikai mozgalmakat.” Ugyanezen a napon a Wall Street Journal szintén tartalmazott egy levelet ugyanattól a Pamela Thompsontól, ugyanerről a témáról: „Az Alapítvány nem támogatja az ’Intelligens Tervezés’ néven ismert mozgalmat. 3 okból kifolyólag: Nem hisszük, hogy az ’Intelligens Tervezés’ mozgalmat megerősítő tudomány hibátlan, nem támogatunk semmiféle kutatást vagy programot, mely jól dokumentált ismeretek nagy területét tagadja és az Alapítvány egy politikamentes entitás és nem kezdeményez vagy támogat politikai mozgalmakat.”

2007 februárjában a Discovery Intézet kampányt indított, hogy szembeszegüljön Harper és Thompson kedvezőtlen állításaival, egy beszámolóra hivatkozva, mely a pro-Intelligens Tervezés wiki, ResearchID-n jelent meg. Ez a kampány tisztázásokat idézett Charles Harper-től a Templeton Alapítványról elítélve az intelligens tervezést és távolabb téve a Templeton Alapítványt az intelligens tervezés mozgalomtól, figyelemre méltóan egy tisztázást Harper-től, ami a Wall Street Journal egyik cikkében megjelent „téves információ”, hogy „a John Templeton Alapítványt említve ajánlásképpen, hogy az Alapítvány egy összehangolt patrónus és az úgynevezett intelligens tervezés („ID”) hivatal szponzora,” ResearchID és a Discovery Intézet állítása szerint, ez nagyobb hibákra és eltérésekre következtetni engedő dolog volt: „A média hamis színben tüntette fel az intelligens tervezés kutató közösség beszámolóját.” Az intelligens tervezés kritikusai nem válaszoltak arra, hogy bár Harper úgy tűnik „megerősítette, hogy míg az első állítás a pályázatokért történő formális követelésről téves volt, a cikk valódi tárgya, hogy az ID-t támogatók nem boldogulnak túl jól az aktuális kutatás és a tudományos szemle szempontjából, igaz és érvényes marad” egy pont, melyet a Discovery Intézet elkendőz. A Templeton Alapítvány feladott egy választ a Discovery Intézet kampányáról, mondván:

(Fordította: Szűcs Zsófia, Saska Bálint)