A geológia szerepe a gimnáziumi oktatásban
Napjaink földrajz és történelem
oktatásában a már eddig is meglévő földtani ismeretekkel kapcsolatban új igények,
elvárások fogalmazódnak meg. A társadalmi fejlődés szinte robbanásszerűen
felgyorsult változása megköveteli a környezetvédelmi és környezetkímélő magatartásformák
elsajátítását. Az idusztriális társadalom növekvő alapanyag és energiaigénye,
a terjeszkedő humán környezet szintén megkívánja a természetföldtani, gazdaságföldtani,
ökoföldtani alapismereteket! Nemzeti értékeink, a világörökség részeiként
ismert nemzeti parkjaink látogatása igényli a tanulók kulturált, a környezetet
is figyelembevevő magatartását. Mégis a rendszerváltás utáni utilirisztikus
szemlélet teljesen ellehetetleníti a földrajzot, mint tantárgyat: a NAT,majd
a kerettanterv bevezetésével óraszámainak drasztikus csökkenése következik
be. Ugyanakkor a geológiai alapismeretek, fogalmak 6 tantárgyat érintenek
/1. sz./. Mint azt Szederkényi Tíbor felszólalásában kifejtette a Geológia
a közoktatásban című konferencián a nálunk fejletteb országok 2/3-ában a geológia
önálló tantárgyként szerepel. "A tudományok gyakorlatban megjelenő pillanatnyi
konjukturális helyzete nem határozhatja meg egy kulcsfontosságú ágazat fejlesztési
stratégiáját" /"2.sz./ . Sajnos a már meglévő merev tantárgyi sturktúra,
az iskolák nehezedő helyzete egyre szűkülő lehetőségeket kínál. A feszültség
csökkentésére -igények-lehetőségek- a jelenlegi tantárgyszerkezeten belül
több lehetőség is kínálkozik. Erre a cseppet sem könnyű feldatra vállalkoztam,
amikor 1996-ben elvégeztem a KLTE földtudomány /geológia-/ tanári intenzív
továbbképzését. A diákokkal konzultálva észrevettem, hogy sokan érdeklődnek
a földtudományok iránt, ám amint a továbbtanulásról esik szó a felvételi tárgyakat
hajtják. Ezért megítésélem szerint sokat számítanak a játékos, könnyed, szórakoztatást
és pihentetést jelentő elsajátítási formák.Ezért könnyen elérhető cél lehetne
a nyolcosztályos gimnázium 6.-7. osztályában bevezetni a geológiát, mint tantárgyat.
Ehhez az ország számtalan iskolájában már vannak tapasztalatok / Debrecen,
Békés, stb./Az erre a korosztályra jellemző kíváncsiság, érdeklődés, búvárkodási
hajlam, a dinosaurusok önfeledt szeretete mind -mind ebben erősített meg.
Már eddig is sok lehetőség kínálkozott a diákok érdeklődésének felkeltésére.
Sokan érdeklődtek a geológia szakkör iránt, meg-megálltak az iskola második
emeleti fordulójában változó tartalommal megjelenő kiállítások vitrinjeinél,
felvidultak a balatonedericsi geológustáborban és gyakran nézegetik az iskola
kőzetgyűjteményét is. Úgy éreztem lezárult egy korszak: amit a geológia tantárgy
oktatása nélkül a földtani ismeretek bővítésének terén meg lehetett tenni
azt nagyjából megtettem, ezért elhatároztam, hogy eddigi tapasztalataimat
megpróbálom összefoglalni ebben a dolgozatban.