Műszaki Kiadó, 2012 (MK-4578-1)
Megrendelés: Műszaki Kiadó
Lásd még: Programozási ismeretek
A könyv a Műszaki Könyvkiadó Programozási ismeretek tankönyvének
szerves folytatása. Az első kötetet kiegészíti az objektumorientált
programozásra, az összetett adattípusokra–összetett algoritmusokra és a
gráfalgoritmusokra vonatkozó ismeretekkel. Röviden kitér a grafikus felhasználói
felület programozására is.
Az első kötet a (közismereti) informatika tantárgy emelt szintű érettségijének
algoritmizálás–adatmodellezés–programozás témaköreit mutatta be, továbbá
megalapozta az informatikai alapismeretek (szakmai informatika) tantárgy közép-
és emelt szintű érettségijének ugyanezen fejezeteit.
Az újabb kötet kettős célt szolgál. 1–28. leckéje áttekinti az informatikai
alapismeretek tantárgy közép- és emelt szintű érettségi követelményeinek
Programozási alapismeretek fejezetét, kiegészítve ezzel az első kötet anyagát. A
16–44. leckék a középiskolai programozási versenyeken szükséges tudnivalókat
foglalják össze. Itt elsősorban a Nemes Tihamér országos középiskolai
számítástechnikai tanulmányi versenyen és az OKTV-n elvárt témaköröket tartja
szem előtt.
A könyvet természetesen haszonnal forgathatják azok is, akik az érettségitől
vagy versenyektől függetlenül megismerkednének az objektumorientált programozás
alapjaival, illetve jártasságot kívánnak szerezni az összetett adatszerkezetek,
összetett algoritmusok alkalmazásában.
A könyv az első kötethez hasonlóan – a lehetőségekhez képest – elvonatkoztat a
konkrét programozási nyelvektől. Mondandóját általánosan fogalmazza, az
algoritmusokat főleg mondatszerű leírással adja meg. Szükség esetén a Visual
Basic 2010-re hivatkozik, de ezek a megjegyzések elkülönülnek a leckék
szövegétől.
A könyvet négy fejezet alkotja. A középiskolai tanulmányi versenyeken nem
elvárás az objektumorientált programozási technikák felhasználása, ezért a II–IV.
fejezet csak minimális mértékben támaszkodik az I. fejezet anyagára. Így az
Összetett adattípusok, Algoritmusok, Gráfok és gráfalgoritmusok
fejezet lényegében feldolgozható az Objektumorientált programozás fejezet
megismerése nélkül. Mivel a régebbi programozási nyelvek nem rendelkeznek
automatikusan összetett adattípusokkal, a bemutatott algoritmusok főleg tömbökre
épülnek. Így – szükség esetén – az algoritmusok és gráfok fejezet jó része az
adattípusok fejezet nélkül is tárgyalható. Természetesen hatékonyabb megoldást
jelent a tömbök helyett egy a feladathoz jobban illeszkedő adattípus
alkalmazása.
A tankönyv fejezetei leckékből állnak. A leckéket rövid szakaszok alkotják. A
moduláris szerkezet megkönnyíti a tananyag megértését, elsajátítását, a
tanórákra való beosztást.
Az egyes szakaszokban számítógépes gyakorlatok mutatják be a tanultak
alkalmazását. A megoldások letölthetők a kiadó webhelyéről (www.muszakikiado.hu),
illetve az alábbi hivatkozásokról.
A leckéket a fejezetek végén lévő összefoglalással együtt több mint 600 feladat
egészíti ki. Találhatók közöttük egyszerű, könnyebb feladatok, de néhány
kifejezetten nehéz probléma is.
A forrásfájlok általában UTF-8 kódolású szövegfájlok. A gyakorlatok megoldásai a
Visual Basic/C# 2010 Express, illetve Code::Blocks fejlesztői környezetben
készültek. A Programozási összefoglaló az első kötethez készült változat
bővítése a második kötet anyagával.
(A könyv Bevezetése alapján)
Mintaoldalak
A tankönyvhöz kapcsolódó internetes kiegészítések (lásd még: www.muszakikiado.hu):
Kollekciók
alkalmazása a feladatmegoldásokban
Visual
Basic,
C++
mintaprogramok
A C++ programok a C++11 standard szabványon alapulnak. Javasoljuk
a Code::Blocks
fejlesztőrendszer 12.11 változatának használatát.
Tóth Bertalan: A C++11 nyelv új lehetőségeinek áttekintése
Hasznos webhelyek
A C#-hoz ajánljuk