|
|
|
Zalaegerszegi Zrínyi Miklós Gimnázium
|
|
E-napló,
Moodle,
Közzétételi lista
ECL nyelvvizsga
Beiskolázás
Tanulmányi területek a 2025/26 tanévben
A középfokú felvételi eljárás rendje a 8. évfolyamra járó tanulók részére
A középfokú felvételi eljárás rendje a 8 évfolyamos gimnáziumba jelentkező 4. osztályos tanulók részére
Fontos információk az ügyfélkapus regisztrációról
Álláspályázatok - 2024
Álláspályázati kiírások
Igazgatói pályázat - 2020
Az igazgatói pályázattal kapcsolatos
dokumentumok
Zrínyi DÖK
A Zrínyi DÖK a
Facebookon
Arany János tehetséggondozó program
Iskolai Közösségi Szolgálat
Tájékoztató, hírek
Továbbtanulás, érettségi
OKTV, versenyek
Ifjúságvédelem
Kulturális rovatok
A kulturális rovatok
archívuma
|
Főoldal - Zalaegerszegi Zenebarátok Klubja
- Zeneklub online - 2019. dec.
Zeneklub - online
A szólótól a duoecettig Kvartett és nonett
Mai koncertünket nonettel, azaz 9 hangszerre írt művel kezdjük. Bár a
klasszikus kor nonettjeiben vonósok és fúvósok is szerepet kaptak, a
későbbiekben ez utóbbiak egyre inkább kiszorították a vonósokat. Schubert Kis
gyászzenéjében már csak fúvósokat hallhatunk. Egyes zenetörténészek szerint a 16
éves Schubert édesanyja 1812-es halálának emlékére komponálta a művet, de ezt
Maurice Brown, a zeneszerző hiteles életrajzírója nem tartja valószínűnek. A
darab alig 46 ütemből áll. Az első 23 ütemben kürtduett szólal meg, amelynek
mindkét része megismétlődik. A dallamot aztán ugyanilyen szerkezetben eljátssza
a teljes együttes. Ekkor a téma a kürtök mellett már a klarinétokon és a
fagottokon is felhangzik, a trombiták és a kontrafagott kíséretével.
Schubert: Eine kleine Trauermusik
(D79, 1813)
2 klarinét, 2 harsona, 2 kürt, 2 fagott, 1 kontrafagott
Felvétel: University of Iowa Chamber Winds (Riverside Recital Hall, Iowa City,
2013)
A nonettet sorozatunkban a kvartettel állítjuk párba. A vonóskvartettet gyakran a kamarazenei műfajok királynőjének nevezik.
Általában két hegedű, mélyhegedű és cselló alkotja a kisegyüttest. A 18. század
közepétől minden neves zeneszerző komponált vonóskvartettet. Leginkább elterjedt
formáját, szerkezetét főleg Joseph Haydn alakította ki, aki elődeivel
ellentétben már egyformán fontos szerepet szánt mind a négy hangszernek. A
klasszikus korszak kvartettjei négy tételből állnak. A szonátaformájú első
tételt egy lassúbb rész követi, ezt pedig egy menüett, ami után rondó zárja a művet. Haydnt
most elkerüljük, később majd egy nonettet hallgatunk
meg tőle. Mozart és Beethoven közismert kvartettjeit sem vesszük sorra.
Következzen inkább a 18. század közkedvelt zeneszerzője, Luigi Boccherini, aki
több mint 90 vonóskvartettet írt. Opus 52-es sorozatának érdekessége, hogy egy
kivételtől eltekintve, mindegyik darabban a harmadik helyett a második tételben szólal meg a
menüett.
Boccherini: C-dúr vonóskvartett (Op.
52, No. 1, G232, 1795)
1. Allegro con moto, 2. Minuetto/Trio, 3. Adagio, 4. Finale, Allegro Guisto
Felvétel: Stratchona String Quartet (Performing Arts Centre, Camrose, 2015)
Lásd még:
http://www.quartets.de/articles/origins.html
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_string_quartet_composers
Koncertünk első részét egy idősebb szerző fúvós nonettjével zárjuk. Gounod 68
évesen komponálta Kis szimfóniáját. Charles Gounod főleg operáiról közismert, de
néhány kamarazenei műve is népszerű az előadók és koncertlátogatók körében. Két
szimfóniája közül a "kisebbik" Paul Taffanel fuvolaművész kérésére készült.
Főleg a második tétel emeli ki a fuvolát, amely egy hosszú melódiát játszik a
többi hangszer kíséretével. A nyitótétel követi a klasszikus elődöket, de
eleganciáját meglepő harmóniák színesítik. A scherzo vadásztémája után a finálé
lendületes, vidám tétele emeli az ünnepi hangulatot.
Gounod: Kis szimfónia (1885)
1. Adagio et Allegretto, 2. Andante cantabile, 3. Scherzo, 4. Finale
fuvola, 2 oboa, 2 klarinét, 2 kürt, 2 fagott
Felvétel: Omega Ensemble (City Recital Hall, Sydney, 2016)
Szünet
Koncertünk második részét ismét egy fiatal szerzővel kezdjük, a 15 éves
Beethovennel. Beethoven kiemelkedik a vonósnégyes szerzők sorából (is). Ennek
ellenére egy másik
műfajt idézünk meg. A zongorakvartett talán a második legnépszerűbb
összeállítás volt a vonósnégyes után. A zongorát általában vonóstrió
kísérte. Mozart, Schumann, Brahms, Dvorak és további számos zeneszerző
komponált zongorakvartettet. Gyakran pedig nagyzenekari művek átirata jelent meg
ilyen formában, így
elő lehetett adni házi változatban. A 20. századi kompozíciókban a vonósok
helyett inkább fúvósok kísérték a zongorát. A ténylegesen négy hangszerre készült művek mellett
pedig írtak 8
kezes zongoradarabokat is (2 zongora, 2 zongorista [8 kéz], esetenként 2 zongora, 4
zongorista változatban - lásd például a további ajánlatokat).
Beethoven fiatalkori három zongorakvartettje közül most
az utolsót hallgatjuk meg. Érdekessége, hogy a zeneszerző eredeti kéziratában
elsőként szerepel ez
a C-dúr kvartett, de a nyomtatott kiadásban a sorozat végére
került. Beethoven egyébként később, 1. és 3.
zongoraszonátájában is felhasználta a kvartett zenei anyagát.
A kissé gyöngébb minőségű felvételért kárpótol bennünket a négy bájos hölgy
lelkes előadása.
Beethoven: C-dúr zongorakvartett No. 3. (WoO 36, 1785)
1. Allegro vivace, 2. Adagio con espressione, 3. Rondo: Allegro
Felvétel: Passione Pianopict/ Quartet (Seoul Arts Center)
Úgy látszik, ma a fiatal szerzők uralják a terepet. Donizetti az operái
előtt, ifjúkorában zongoraműveket, kamaradarabokat és néhány rövid szimfóniát, különböző szólóhangszerekre pedig mintegy 20 versenyművet komponált. Egy
tételből álló, g-moll szimfóniáját 19 éves korában írta. Nagyon melodikus zene,
kellemes eljátszani és meghallgatni. Különösebb mélységeket ne várjunk, de a mű
eléggé változatos ahhoz, hogy fenntartsa a koncertlátogatók érdeklődését.
Donizetti: g-moll szimfónia fúvósokra
(A509, 1817)
1. Andante - Allegro
fuvola, 2 oboa, 2 klarinét, 2 kürt és 2 fagott
Felvétel: Grupo Harmonie (Auditorio Sony, Viernes, 2016)
A festmény a fiatal Donizettit ábrázolja.*
Bár a nonettek többsége fúvósokra készült, főleg a klasszikus szerzemények között
azért akadnak olyanok, melyekben vonósok is megszólalnak. Joseph Haydn a
divertimentóit például kisebb zenekarra komponálta, vonósokkal, fúvósokkal. A
most sorra kerülő G-dúr divertimento eredetileg a cassatio(n) megjelölést
kapta, amely valószínűleg az osztrák gassatim (Gasse = utca) szlengből
ered. A gassatim gehen kifejezést gyakran használták a 18. századi
dialektusban az utcai zenélés megjelölésére. A latinos-olaszos cassatio forma
egyaránt jelölhetett szerenádot és divertimentót. Akár cassatio, akár
divertimento, valóban szórakoztató muzsika. :)
Haydn: G-dúr divertimento (Hob II:G1,
1760)
1. Allegro molto, 2. Menuetto, 3. Adagio, 4. Menuetto, 5. Finale, Presto
2 oboa, 2 kürt, 2 hegedű, 2 mélyhegedű és basso continuo
Felvétel: Linde Consortium
Az illusztráción
Johan Joseph Zoffany: Charlotte királynő két legidősebb fiával (1765 körül),
Royal Collection, Buckingham palota, London
A két nonett után befejezésül következzen egy kvartett - szaxofonokra.
Maradunk a fiatal szerzőknél, Jean Francaix 23 évesen komponálta kis kvartettjét. Bár a mű elemi ritmusokból és dallamokból épül fel,
eleganciája mégis megragadja a hallgató figyelmét. Az első tétel ABA formájú, amelyben staccato szakaszok fogják közre
a középső, legato részt. A hangerő a ppp-től az
fff-ig terjed. Ennek a dinamikai tartománynak a bejárását a hangszer kiemelkedő eszköztára teszi lehetővé.
A lírai második
tételt csak három zenész adja elő, vagyis egy trió szólal meg a kvartettben. Végül a
harmadik tétel valóban komikus, pattogó, ugráló zene, amelyet az előző tételben
pihenő szoprán szaxofon vezérel.
Jean Francaix (1912-1997): Petit
Quatuor (1935)
1. Gaguenardise, 2. Cantilene, 3. Serenade comique
szoprán, alt, tenor és bariton szaxofon
Felvétel: Quatuor Niobé (Studio 106 de la Maison de la radio, 2016)
Ráadás
Bár az online koncerteken szándékosan csak teljes művek kerülnek sorra, most
mégis kivételt teszek. A műsor összeállítása közben ugyanis
ráakadtam egy gyöngyszemre, melyben éppen kilencen, korabeli hangszereken adják
elő Bach Áriáját a 3. zenekari szvitből. Ráadásul az eredeti partitúrában csak négy hangszer (2 hegedű, mélyhegedű és basso continuo) szerepel, tehát tulajdonképpen egy kvartettet hallunk 9 hangszeren megszólaltatva.
Bach: Ária, 3. zenekari szvit, 2. tétel
(BWV 1068, 1730)
Felvétel: Voices of Music
A ráadás ráadásaként pedig lássunk egy speciális "kvartettet"! Albert Lavignac inkább elméleti munkásságáról híres, mint szerzeményeiről. A párizsi
konzervatóriumban tanított összhangzattant. Henry Casadeus és Debussy is a
tanítványai közé tartozott. Galoppja 8 kézre, 4 zongoristára és egy zongorára
készült.
Albert Lavignac (1846-1916): Galop Marche
(~1860)
Felvétel: Enharmonia Piano Ensemble (2016)
További ajánlatok
Louis Spohr: F-dúr (Nagy) nonett
fúvósokra és vonósokra (Op. 31)
Az első olyan mű, amelynek a címében szerepel a nonett megjelölés.
Copland: Nonett vonósokra
Csak vonósokra komponált nonett.
Saint-Saëns: Danse Macabre (Op. 40)
két zongora, négy zongorista, nyolc kéz
* Forrás:
www.wikiwand.com/de/Gaetano_Donizetti
Összeállította: Juhász Tibor
|