Zalaegerszegi Zrínyi Miklós Gimnázium |
|||
|
E-napló, Moodle, Közzétételi lista ECL nyelvvizsga
BeiskolázásTanulmányi területek a 2025/26 tanévbenA középfokú felvételi eljárás rendje a 8. évfolyamra járó tanulók részére A középfokú felvételi eljárás rendje a 8 évfolyamos gimnáziumba jelentkező 4. osztályos tanulók részére Fontos információk az ügyfélkapus regisztrációról Álláspályázatok - 2024Igazgatói pályázat - 2020Az igazgatói pályázattal kapcsolatos dokumentumok Zrínyi DÖK
Arany János tehetséggondozó program
Iskolai Közösségi SzolgálatTovábbtanulás, érettségi
OKTV, versenyekIfjúságvédelem
Kulturális rovatok |
Főoldal - Zalaegerszegi Zenebarátok Klubja - Zeneklub online - 2021/22. Gradus ad Parnassum - 3. sorozat Zeneklub - online
Gradus ad Parnassum
|
Mallarmé: Egy faun délutánja (L'aprés-midi d'un faune, ~1867) ekloga A Faun E Nimfákat tovább akarom élni. Ó csöndes partja e szicíliai lápnak, Bár jobb jel volna, mint az édes semmiség, Ó Nimfák, fújjuk az emléket is fel így. Mindegy! lesz más, aki majd gyönyörbe ragad, Ég veled, pár! megyek, föllelni árnyatok. (Fordította: Rónay György) |
A kisméretű és intim festményt a kiállítótermek helyett egy privát szoba díszítésére szánta a művész. Ovidius Metamorfózisaiból illusztrál egy történetet. Pán isten a Ladon folyóhoz kergeti Syrinxet, az erdei nimfát, aki egy folyami nimfához könyörög, hogy rejtse el üldözője elől. A háttal felénk fekvő folyami nimfa Syrinxet náddá varázsolja. A költemény szerint Pán azt hitte, hogy elkapta Syrinxet, de helyette csak egy nádszálat tartott a kezében. Ezt a történetet korábban sok művész illusztrálta – érdemes Boucher festményét összehasonlítani az idősebb Hendrick van Balen változatával (Pán üldözi Syrinxet). Boucher azonban némileg szabadon értelmezi Ovidius költeményét. Ladon folyóisten helyett egy nimfa jelképezi a folyót, így nem egy, hanem két női aktot festhetett meg. És bár Ovidius története az üldözésről szól, a képen nem a megrémült, menekülni próbáló Syrinx jelenik meg előttünk. Látható marad még akkor is, amikor Pán már a nádat szorongatja a kezében, ráadásul tágra nyílt szemekkel tekint Pánra, így sokkal inkább kacérnak, mint rettegőnek tűnik. Boucher szabadon bánt a forrásszöveggel és a képi hagyományokkal. A hátulról ábrázolt, fekvő akt gyakran megjelenik a festményein. Több, modell alapján készült krétarajza is árulkodik a gondos előkészületekről, különös tekintettel a női pózokra. Boucher drámai módon használja ki a kontrasztokat – például Pán sötét bőre és feszes izmai kontrasztot alkotnak a halványan világító tónusokkal és a női test lágy íveivel, amelyek Rubens aktjait idézik. Az előrelendülő Pán azt az érzést kelti, mintha betörni készülne a nők kanyargós körvonalai által alkotott ovális burokba, amely szinte egy testté fogja össze őket. A két nimfának ez a közelsége, sőt egybeolvadása egy egészen más szexuális narratívát sugall. Úgy tűnik, nemcsak Pán vonzódik a nimfához, de Syrinx is vonzódik a másik nőhöz. Ugyanakkor – hozzánk hasonlóan – Pán megzavarja a két nő közötti liaisont. A két Ámor felfelé ívelő cikcakkja tovább élénkíti a kompozíciót. Egyikük a szenvedély szimbólumait (nyíl és láng) tartja a kezében. Boucher folyékony ecsetvonásokkal olyan felületet hoz létre, amely helyenként szinte ékszerszerű ragyogást kölcsönöz a festménynek (például a jobb alsó sarok drapériáiban az élénk fehér és kék érintkezése). Ezek a színek a nád zöldjével együtt kiegészítik a rózsaszín testű nőket, akik mintha világítanának a sötét környezetben. A festményen tükröződő érzéki hedonizmus, a nyílt erotika és a kétértelmű szexualitás keveréke különösen vonzó lehetett a királyi udvar szabadelvű ízlésének, mielőtt az 1760-as években elterjedt volna a moralizálóbb hangnem mind a művészetben, mind pedig a művek megítélésben. www.nationalgallery.org.uk alapján
|
A "helyezet" világos: a Faun, aki nem más, mint az álom és a valóság egységét kereső költő, tilinkóján játszva elröppenő najádokat lát, vágyra gerjed, majd észreveszi, hogy két nimfa nem szállt el, hűs árnyékban ölelkezik önfeledten. A vágy valóra válhat; de amikor a Faun közeledik a nimfákhoz, ezek elszökkenek, az álom szertefoszlik, csak emléke marad; "a lélek néma lesz és a test elalél". – Thibaudet szerint ez a költemény tekinthető a Mallarmé-életmű középpontjának: a vers zenei hatása itt a legteljesebb, s az előző keresések eredményei játékos, könnyed képek sorában oldódnak szét. Mégis, 1875-ben, A jelenkori Parnasszus harmadik kötetének szerkesztői méltatlannak ítélték (egyébként Verlaine legszebb verseivel együtt), hogy megjelenjék kötetükben. Ezzel teljessé vált a szakadás a parnasszista és a szimbolista költészet között. Mallarmé külön kis bibliofil kiadványban jelentette meg költeményét 1876-ban, Manet illusztrációival.
Ismert és népszerű lett a Preludium, melyet Debussy szerzett 1892-94-ben, s melyet Mallarmé műve méltó kisugárzásának tartott. Később, 1912-ben Nyizsinszkij koreográfiát írt Mallarmé költeménye alapján Debussy zenéjére.
xxx
A darab első hallásra improvizatívnak és szinte szabad formájúnak tűnik. A részletesebb vizsgálat azonban megmutatja, hogy zenei elemekből, gondosan kidolgozott motívumokból áll, melyeket a zenekar tagjai cserélgetnek egymás között. A zenemű figyelmes elemzése feltárja Debussy nagyfokú kompozíciós tudatosságát.
A főbb zenei témákat a fafúvósok vezetik be, finom, de harmonikusan haladó tompított kürt, vonós és hárfa kísérettel. Debussy kompozíciós arzenáljának visszatérő eszközei jelennek meg ebben a darabban: kiterjesztett, egész hangokon lépkedő skálák, harmonikus folyékonyság hosszan tartó modulációk nélkül a hangnemek között, valamint tritónuszok (3 egész hangnyi lépések) a dallamban és a harmóniában egyaránt. A nyitó fuvolaszóló az eredeti hangmagasság alatti tritónuszra való kromatikus ereszkedésből, majd ezt követő emelkedésből áll. A lassú főtéma kifejlődése zökkenőmentesen vált át 9/8, 6/8 és 12/8 között. Debussy kifinomult megszólalást és hangszerelést használ, lehetővé téve a fő dallamelem számára, hogy szólófuvoláról oboára, vissza szólófuvolára, majd két unisono fuvolára tudjon áttérni (egészen más atmoszférát kölcösnözve a dallamnak), aztán a klarinétra és így tovább. Még a kíséreten is váltakozik a megszólalás: a fuvoladuó crescendo dallamelemeit a vonósok legatója kíséri, amely a szopránszólamot hordozza a mélyhegedűk fölött (a mélyhegedű tónusa különösen markáns a felső regiszterekben).
A kompozíció 110 ütemből áll, ami megfelel a Mallarmé-vers 110 sorának (egynek számítva a tört sorokat). A d-mollban megszólaló második rész pontosan a darab felénél, az 55. ütemnél kezdődik.
Főtéma:
Bizonytalan akkord-átmenet:
Téma:
Téma - a kromatikus skála hasonlít a főtémához. A 32. ütemben egész lépésű
hangközöket használ:
Téma - a főtémához hasonló profil:
Melléktéma:
Téma - új melodikus elem, a két előző dallam töredékeinek a
felhasználásával:
Téma - a főtémához kapcsolódik:
A főtéma végső kromatikus akkordjai:
(Az en.wikipedia.org alapján)
Köznevelési naptár, Webhelytérkép
Megvásárolható jubileumi
|
Az
Hírek, információk
Egész életen át tartó tanulás - Comenius Iskolai Együttműködés |
Magyar múlt és magyar jelen a tengermelléken,
az Adrián és a magyar jelen Szlavóniában (2024)
Erdély (2019)
Magyarország (2019)
A Muravidéktől az Adriáig
(2019)
Erdély (2018)
Szlovénia, Horvátország (2018)
Erdély (2017)
Szlovénia és Horvátország
(2016)
Erdélyben jártuk (2016)
Horvátországban és
Szlovéniában (2015)
Erdélyben és Zalában
(2015)
A webhely teljes tartalmát védi a szerzői jog. Bármely elemének felhasználásához a szerző előzetes írásbeli engedélye szükséges.
www.zmgzeg.edu.hu Látogatók 2020. jan. 1. óta (Pageviews: a megnyitott oldalak száma) |